קטה מוניץ מתארחת בבלוג שלי. מי הייתה מאמינה? כן, אני מתלהבת משום שקטה היא מומחית בבניית אתרי אינטרנט פרקטיים המשלבים תדמית, תוכן ואיקומרס והאתר המדליק שלה הוא אחד האהובים עלי. הרבה ידע, צבע, מיקרו קופי והומור שזועקים: הלו, גיברת, הגעת למקום הנכון! קטה הבמה שלך.
מנהלי ומנהלות המשרד הם דמויות מרכזיות המקשרות רבות בין המנכ"ל, מנהלי האתר (אלה שבונים, מתחזקים, מעצבים) ואנשי השיווק. לכל אחד מהגורמים הללו יש שפה משלו, עולם מושגים מלא שחייבים להכיר על קצה המזלג על מנת ליצור תקשורת יעילה יותר בפרויקטים הרלוונטיים. ריכזתי עבורכן 10 מושגים מרכזיים שבעיני חייבים להכיר.
1. אוטומציה
ביצוע פעולות באופן אוטומטי באמצעות עזרים טכנולוגיים כדי לחסוך ולייעל זמן עבור כל הצדדים. לדוגמא: יצרנו דף נחיתה שהמטרה שלו היא לעודד גולשים להירשם להרצאה ללא עלות שתתקיים בעוד חודש מהיום. ברצונינו לעשות תהליך פשוט עם כל נרשם:
לעדכן שההרשמה התקבלה > לתזכר ערב לפני ההרצאה > לשלוח מייל סיכום.
נוכל כמובן לבצע את התהליך בקלות בצורה ידנית, אבל מה יקרה אם ירשמו להרצאה 200,300 או אפילו אלף איש? נהיה מפרך.
במקום לעשות זאת בצורה ידנית ניצור אוטומציה פשוטה שתכניס את כל הנרשמים לרשימת תפוצה ונגדיר איזה מייל יישלח אליהם ומתי.
זו אוטומציה פשוטה שתיקח לנו דקות ספורות ותחסוך שעות של עבודה. ישנן כמובן אוטומציות מורכבות הרבה יותר המשלבות בין כמה מערכות. למעשה כמעט כל תהליך קבוע שאנחנו עושים נוכל לייצר לו אוטומציה שתקל על חיינו עבודתינו.
2. אחסון
כל דבר שאנחנו שומרות תופס מקום, הבגדים שלנו תופסים מקום בארון, הקבצים והתמונות שלנו תופסים מקום במחשב והתוכן שאנחנו שומרות בענן או בכל מקום אחר באינטרנט תופס מקום – בשרת אחסון מידע. גם החברות הגדולות ביותר מחזיקות או מתארחות בחוות שרתים ענקיות. כל אתר אינטרנט צריך להיות מאוחסן איפשהו.
ישנן פלטפורמות סגורות לבניית אתרים – הן דואגות לאחסון, אבטחת מידע ובניית מערכת שתאפשר לנו לבנות אצלם אתר – לדוגמא WIX. אם יש לנו אתר של ויקס אנחנו משלמות להם על האחסון והשירות שלהם. בעבודה מול פלטפורמות סגורות אנחנו לא צריכות לדאוג לאחסון ואבטחת האתר שלנו והפלטפורמה תעשה זאת עבורנו.
לעומת זאת, ישנם אתרים הבנויים בקוד פתוח ויושבים על שרתי אחסון, לדוגמא אתרי וורדפרס. לאתרים אלו אנו חייבות למצוא אחסון מהיר ומאובטח התואם את הצרכים של האתר שלנו (לדוגמא גודל האתר, כמות הכניסות אליו ועוד). בחירה והחלטה זו מתבצעים על ידי בונה האתר יחד עם בעליו העתידיים.
אם יש בבעלות החברה בה אתן עובדות אתר וורדפרס כיום, עליכן לדעת איפה האתר מאוחסן ולדעת כיצד ניתן לגשת אליו. הגישה לאחסון היא קריטית לגיבויים, טיפול בתקלות ואפילו מעבר לשרת אחסון אחר במידת הצורך.
3. אימייל מרקטינג (E-marketing)
מדובר בכלי שיווקי שנחשב לזול והיעיל ביותר למרות שאחוזי הפתיחה של מיילים פרסומיים נחשב לנמוך יחסית (10-30 אחוז ממקבלי המייל יפתחו אותם) אבל כשיש לנו רשימת תפוצה גדולה, האחוזים האלה מגיעים לקהל גדול מאוד שמעוניין לשמוע מאיתנו, לרכוש מאיתנו או לשמור איתנו על קשר.
אימייל מרקטינג ננהל לרוב במערכות דיוור המיועדות לכך (לדוגמא מיילצ'ימפ, אקטיב טרייל, סמוב ועוד) שיאפשרו לנו לנהל את רשימת אנשי הקשר, להסיר ולהוסיף אנשי קשר ולדוור לכולם או לחלקם בהתאם למה שאנחנו רוצות. חשוב לדעת שעל מנת שנוכל לשלוח דיוור לגולשים, על פי חוק הספאם אנחנו צריכות לקבל מהם אישור להכניס אותם לרשימת התפוצה ולאפשר להם להסיר את עצמם בכל רגע שירצו בכך.
4. איקומרס (E-commerce)
מדובר במסחר דיגיטלי, באופן מקוון. אתרי איקומרס הם אתרי אינטרנט שאפשר לבצע דרכם טרנזקציה של כסף בתמורה לשירות או מוצר מסויים. מוצר זה יכול להיות מוצר פיזי או דיגיטלי (למשל קורס דיגיטלי שאנחנו רוכשים). כשאנחנו מדברים על איקומרס אנחנו למעשה מדברים על מכירה באתר עצמאי, כלומר: יש בבעלות החברה בה אני עובדת, אתר ואליו חוברה מערכת הסליקה והחשבוניות שלי, ניהול המלאי והשליחה של המוצרים נעשים על ידי וכך הלאה. זאת בניגוד לזירות מסחר (Marketplace) כמו אמזון, אלי אקספרס ועוד – שהם למעשה אתר גדול המאפשר למספר גדול של סוחרים לבצע מכירה בתמורה לעמלות מכירה לפלטפורמת האם. פלטפורמות מוכרות לבניית אתרי איקומרס בארץ: וורדפרס (לרוב באמצעות תוסף ווקומרס), ויקס ושופיפיי.
5. גאנט תוכן
גאנט תוכן הוא תכנון שבועי, חודשי או אפילו שנתי לתוכן שברצונינו לפרסם בכל הפלטפורמות הדיגיטליות הקיימות ברשותינו. הגאנט עוזר לנו לעשות סדר בתוכן על פי המטרות האסטרטגיות והשיווקיות שלנו ובהתאם ללוח שנה הכללי.
כדי להכין את גאנט התוכן עלינו להכיר לעומק לא רק את מטרות הארגון אלא את קהל היעד שלנו: מתי הוא פעיל יותר וצורך את השרותים שלנו ומתי פחות, מתי יש גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע על קבלת ההחלטות של קהל היעד (למשל אם אני משווקת מגפי עור, ברור לי שלא נכון לפרסם אותם בחודש אוגוסט).
הגאנט מסייע לנו גם לסנכרן כיצד כל ערוצי השיווק שלנו עובדים עבורינו בסנכרון: איזה תוכן עולה לבלוג, איך הוא מקבל קידום בניוזלטר וברשתות חברתיות, מתי נעלה פוסט לאינסטגרם ומתי סטורי ובאיזה נושאים נעסוק החודש? כשבונים גאנט תוכן מסודר זה עוזר לנו להתפקס פעם אחת לארגן את כל התכנים שלנו וזה משחרר אותנו מהעיסוק המתמיד במחשבות של "צריך להעלות תוכן"
6. גוגל אנליטיקס
מערכת של גוגל, הניתנת לשימוש ללא עלות ועוזרת לנו להבין, לנטר ולנתח את ביצועי האתר שלנו. חשוב לדעת שגוגל אנליטיקס מתחילה לאסוף נתונים רק מהרגע שביצענו את החיבור בינה לבין האתר (על ידי הטמעת קוד באתר).
*איזה נתונים אפשר לקבל בגוגל אנליטיקס?
*כניסות בזמן אמת – כמה אנשים נמצאים ממש עכשיו באתר שלכם. נוח מאוד כשאתם למשל מפרסמים פוסט ברשתות חברתיות ורוצים לדעת האם הייתה לו השפעה מיידית על הכניסות לאתר.
*זמן שהייה ממוצע באתר שלכם.
*סך כל המשתמשים באתר בתקופה מסוימת וכמה מהם חוזרים מול חדשים.
*מקור התנועה לאתר – מאיפה מגיעים הכי הרבה גולשים לאתר שלכם? רשתות חברתיות (ואיזו רשת), אימייל מרקטינג? מגוגל
*מיקום גאוגרפי של הגולשים.
*שעות פעילות יותר ופחות באתר שלכם.
*כמה מהגולשים נכנסים לאתר שלכם מהמחשב וכמה מהנייד?
ועוד ועוד נתונים שיעזרו לכן להבין את הקהל שלכם, איך הוא משתמש באתר ואיך אפשר לשפר את ביצועי האתר.
7. דומיין
דומיין הוא כתובת האתר, כמו שיש לכל אחד מאיתנו כתובת מגורים, כך הדומיין מהווה את הכתובת ייחודית של האתר. את הדומיין רוכשים דרך אתרים המבצעים רישום דומיינים על מנת לחבר בינו לבין האתר שלנו. שימו לב שהתשלום עבור הדומיין מתבצע אחת לפרק זמן קבוע בהתאם למה שהוגדר במעמד הרכישה הראשוני – לרוב אחת לשנה, אך גם יכול להיות אחת לחודש, לשנתיים וכך הלאה. ברגע שהתשלום עבור הדומיין לא יעבור במעמד החידוש, לאחר פרק זמן קצר הדומיין יפסיק להיות של החברה, יתנתק מהאתר וכל גורם אחר יוכל לרכוש אותו. לכן חשוב מאוד לשמור את פרטי הגורם אצלו רכשתן את הדומיין ולעקוב אחרי עדכונים לגבי תשלום. שימו לב שלוותק הדומיין יש השפעה גם על הקידום האורגני של האתר ובהתאם לכך עלות הדומיין גם לרוב עולה בהדרגה עם הזמן.
8. קריאה לפעולה (Call to action)
מונח מעולם השיווק הדיגיטלי שמתייחס לכל סוג של טקסט: משפט, מילה, קישור, כפתור או אפילו פסקה – שמטרתם לגרום למי שנחשף לתוכן שלנו לבצע פעולה מסוימת הרצויה לנו. למשל: לקרוא עוד, להשאיר פרטים, להתקשר, למלא טופס, ללחוץ, להירשם ועוד.
מה חשוב לדעת על קריאות לפעולה?
*הקריאה צריכה להיות מותאמת ומנוסחת בהתאם לאופיו והגדרתו של קהל היעד שלנו- פנייה לבני הגיל השלישי לא יכולה להיות זהה בניסוחה לפניה לבני נוער
*הקריאה צריכה להיות מותאמת לפלטפורמה – קריאה לפעולה בבלוג באתר שלנו לא יכולה להיות זהה לקריאה לפעולה במודעת פייסבוק ממומנת או בסטורי באינסטגרם.
*הקריאה צריכה להיות ברורה לקוראים (או הצופים) בהתאם לתוכן והמטרות שלנו.
עלינו להשתדל שכל תוכן שאנו מפרסמים ברשת יכלול הנעה כלשהי לפעולה, על מנת להסביר ולוות את הגולשים יד ביד אל עבר המטרה הבאה. בלי הנעה ברורה לפעולה אנחנו לא יכולות לצפות שהקהל יבצע את הפעולות הרצויות לנו ככלל ופעולה כלשהי בפרט.
9. הפניה 301
בדומה לדומיין שהוא הכתובת לאתר – לכל עמוד באתר שלנו יש כתובת ייחודית לו, הכוללת את הדומיין ועוד חלק הייחודי רק לו. לא יכולים להיות באותו אתר שני עמודים בעלי כתובת זהה לחלוטין. הכתובת הזו היא הדרך שלנו ושל הגולשים להגיע ליעד הספציפי אליו רצינו להגיע: דרך מודעת פייסבוק, דרך פוסט אורגני, דרך מנוע החיפוש ועוד. הכתובות האלה נשמרות תמיד איפשהו ברשת, החל מאדם ששמר לעצמו פוסט או מוצר מסויים, כפתור בעמוד אחר באתר שמפנה לעמוד הזה ועד לגוגל שמאנדקסת ומציגה את העמוד הרלוונטי בהתאם לשאילתות הרלוונטיות במנוע החיפוש.
לכן, חשוב מאוד לשמור על הכתובות הנכונה לעמוד הנכון. כשאנחנו משנים את כתובת העמוד או מוחקים את העמוד למעשה הכתובת תפנה אותנו לדף שגיאה, דבר שפוגע מאוד בחווית המשתמש ובקידום האתר בגוגל. על מנת שזה לא יקרה אנחנו למעשה מבצעים הפניית 301, שהיא כמו שירות "עקוב אחרי" ללינקים באתר, אנחנו מגדרים לאיזה לינק אנחנו רוצים להפנות את הלינק שכבר לא קיים באתר שלנו. הפניית 301 למעשה תשלח את כל מי שנכנס לעמוד X (שאינו קיים יותר) לעמוד Y.
את ההפניות כדאי לעשות בצורה שכלתנית, לא להפנות את כל העמודים שהוסרו לעמוד הבית אלא לעמוד דומה מספיק בתוכנו. לדוגמא אם הסרתי מהחנות שלי כוס זכוכית ירוקה, אפנה את העמוד לכוס אחרת בגודל דומה באתר או לכל קטגוריית הכוסות.
10. קידום אורגני בגוגל SEO
כולנו מחפשות מידע בגוגל, לפחות פעם ביום. למעשה בכל שנייה מבוצעים בגוגל כמאה אלף חיפושים וגוגל הוא האתר שזוכה להכי הרבה תנועה מכל האתרים בעולם (עוד נתונים על SEO מחכים לכן כאן), לכן ברור שכל מי שיש לו אתר רוצה להופיע בגוגל, ובטח במקום הראשון. מנוע החיפוש למעשה מדרג ומציג בזמן אמת תוצאות בהתאם למה שהגולש חיפש באותו רגע. הדירוג הזה הוא זה שקובע את המיקום של האתר במנוע החיפוש והוא מושפע מהמון המון קריטריונים הקשורים לאתר, לביטוי המפתח, לתחרות על אותו ביטוי מפתח. קידום אורגני בגוגל הוא למעשה סך הפעולות שאנחנו עושים על מנת לשפר את הדירוג הכללי של האתר שלנו ולעקוף את המתחרים. בין הקריטריונים תמצאו כמובן את תוכן האתר והרלוונטיות שלו, את מילות המפתח, את ההיסטוריה של אותו אתר, חווית המשתמש, מבנה האתר ועוד ועוד.
קידום אורגני למעשה מתחלק לשני חלקים: תחילה האופטימיזציה של האתר כך שיתאים במקסימום לתנאים של מנוע החיפוש ולאחר מכן ביצוע פעולות קידום בפועל כמו יצירת תוכן בהתאם לאסטרטגיית ביטויי המפתח, קישורים נכנסים מאתרים אחרים לאתר ועוד.
לעוד טיפים ומדריכים על בנייה, שיפוץ, תחזוקה וקידום אתרים מוזמנים למגזין שלי כאן. קטרינה מוניץ.
הארה חשובה הפוסט כתוב בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד ופונה לכל המינים.